alweerweg3.reismee.nl

Avonturen met de bus op Wight

Zaterdag 8 september nog steeds prachtig weer hier. Vanmorgen na een ontbijt tussen twee busladingen grijze koppies die aan de havermoutpap zaten, naar de bushalte voor een rit met een dubbeldekker richting Ventnor. Mooie rit inderdaad Anke, maar ja, we hadden bus nummer 1996 en achteraf gezien was dat waarschijnlijk het jaar dat er voor het laatst onderhoud aan was gedaan. Bovenop een bult, in the middle of nowhere tussen Shanklin en Ventnor (wel met een mooi uitzicht), ging het alarm af en kon de bus niet meer voor of achteruit. Halfuur wachten met z'n allen op de volgende bus. Gevolg, de aansluiting gemist voor de bus naar Nitor en een minuut of 40 wachten op de volgende. Dat lukte na een kop koffie wel goed. In Nitor heb ik wat rondgekeken (leuk dorpje met wat Tea Houses en mallepietjeswinkels) terwijl Jan een stevige wandeling heeft gemaakt naar St. Catharine's Lighthouse. Zeer mooi gelegen op het zuidelijkste puntje van het eiland. Keurig na een dik uur weer terug en met de bus opnieuw naar Ventnor. Daar in een piepklein dingetje een sandwich gegeten en toen weer op bus 3 gewacht. Hij was te laat en het was weer bus 1996. Hij hield er dit keer mee op aan de rand van Ventnor. Vervolgens weer met een bus vol wachten op de volgende. Het is echt een feest hier met de bus. En we kennen zo al heel wat locals die ons vertellen dat dit elke week wel een keer gebeurt. Ze zijn heel vriendelijk en hebben gebitten waar menig tandarts van zou watertanden (zo lelijk en slecht onderhouden) . Kortom we hebben veel gezien en beleefd vandaag.

Zondag 9 september twee bussen vol vanmorgen bij het ontbijt en allemaal aan de havermoutpap! We hadden de bus van 9:20 naar Newport en dat ging vandaag in een keer goed. Direct overgestapt op een andere bus richting Yarmouth en Alum Bay. Prachtig weer. Uiteindelijk rond halftwaalf daar aangekomen bij Needles Park. Er zat een Nederlands viertal in de bus (beetje irritant luidruchtig en kakkie) dat een kaart had waar vindplaatsen opstonden voor fossielen. Stom, heb je helemaal geen kaart voor nodig, ze lopen hier gewoon in het wild rond! We zijn 181 treden afgelopen naar het veelkleurige strand en konden daar met een boot mee naar de Needles. Want op het puntje van de Needles zit een vuurtoren. Tochtje duurde klein halfuur en op de terugweg konden we ook het fort bij de monding van de Solent goed zien met nog meer vuurtoren. Bijna aan de kant en daar kwam een wolk uit zee. Zon weg, stuk frisser en meer wind. We zijn langzaam de bult weer opgewaaid, dat ging heel goed. Daarna geluncht en toen de bus weer terug. Kwart over vier weer 'thuis'. Nog steeds beetje grijs. We zijn veel buiten en doen zo vitaminen op.

Maandag de 10e staan de koffers van de oudjes (gemiddeld ruim 85+) weer beneden als we gaan ontbijten. Nog een hoek, dan hebben we alle vier de hoeken van het restaurant gehad. We hebben ons nog steeds niet aan de havermout en de kippers gewaagd, We pakken bus 2 naar Ryde, aan de noordkust. Daar willen we met de hovercraft naar Southsea Beach, de kustwijk van Portsmouth. Met enige moeite krijgen we toch een kaartje, want aslle ferries zitten bomvol met Bestival-gangers (een soort Pinkpop hier op Wight). We lopen langs heel veel marinemonumenten langs de Esplanade van Southsea en zien de vuurtorenforten en die op het vasteland. Ook het nieuwste herkenningspunt van Portsmouth, de Spinacker Tower is goed te herkennen. Op de terugweg is de hover een stuk lager maar er komen halve campings af voor we kunnen opstappen. We pakken bus 8 terug, want die gaat langs de kust. Af en toe zie je inderdaad een stuk water. Deze kant van het eiland heeft trouwens een wat minder armoedige bebouwing. We hebben nu op drie dagen vrijwel heel Wight doorkruist. Morgen via Cowes weer terug naar Southampton.

Riekje

Hallo alle twee,
Als je jou verhaal leest Alie, zie je gewoon de bus voor je met het grijze koppenfestival. Ik begin wel aan de havermoutpap, heerlijk. Fijn dat jullie zo genieten. Riekje

Cora en Peter

He allebei, eindelijk even tijd jullie verslag te lezen en foto's te kijken.
Zo lekker ff janken, moest er uit heel goed en dan met frisse moed aan een heerlijke reis beginnen en waar beter dan vanuit je eigen Amsterdam op een cruise schip, je zegt het al (over de PTA) er zijn beroerder manieren. Beetje windig daar lijkt mi,j maar je hebt er gelijk lokale vrienden bij, is eigenlijk nog erger dan het OV hier, als ik het zo lees en dan word je nooit vrienden met de locals.
Tel ik nou even vlug 5 vuurtorens, die witte is om verliefd op te worden die ga ik ook sparen.
Fijne tijd nog en goede terugreis.
PS probeer dan ook de havermoutpap lijkt lekker te zijn.