alweerweg3.reismee.nl

Griekenland, Kroatië en Italië – Katakolon, Kerkyra (Corfu), Kocula en Brindisi

Vrijdagmorgen 12 oktober komen we aan in Katakolon. Nog steeds een klein plaatsje met een lange pier. Veel mensen gaan hier vandaan naar Olympia, maar omdat we daar een paar jaar geleden al eens waren, blijven we nu gewoon in het dorp. Er zijn wat meer winkeltjes en meer terrasjes dan de vorige keer. De cruiseschepen komen hier kennelijk niet voor niks.

We bekijken vandaag onze medereizigers eens goed. Er zijn veel Australiërs en Canadezen, uiteraard Amerikanen en wat Nederlanders. Weinig Duitsers zo te horen en wel vrij veel Engelsen. De zus van Hyacinth (die van 'the Boekee residence', en dan is het die zus met die luie vent met tatoes die altijd voor de TV hangt) is ook aan boord. Niet echt natuurlijk, maar het is een verbluffende dubbelganger. Verder veel goud en grote handtassen, zelfs op zeedagen bij het ontbijt. Wel lachen. Anderen lopen gewoon met een boek en een verrekijker rond (zoals wij ook). We hebben koffie gedronken en zijn daarna weer terug naar het schip gegaan.

Vannacht heeft het hard geregend, gewaaid en geonweerd. Zo erg dat we zelfs de schuifdeur dicht hebben gedaan. Ook vanmorgen, zaterdag de 13e is het bewolkt en frisjes, maar wel droog. We liggen nu in de haven van Kerkyra (Corfu). Ook hier een lange pier, shuttlebus naar het terminalgebouw en van daar met de stadsbus naar de oude haven, onder het fort, tegen de oude stad aan. Veel nauwe kleine straatjes en aan de andere kant een groot park met Frans-achtige gebouwen erlangs en allemaal terrassen. Daar weer koffie gedronken. Ook hier waren we al eerder.

We varen tegen vijf uur weer verder, langs Albanië, richting Kroatië. Later, tijdens het diner, is het buiten heel slecht, veel regen en onweer, maar we hebben er geen last van.

Zondagmorgen 14 oktober varen we de doorgang in tussen het schiereiland Peljesac en het eiland Korcula. We gaan daar voor anker. De lucht is helder en het wordt mooi weer op deze laatste zondag van de cruise. Na het ontbijt eerst met een tender naar de wal in Korcula en daar op een ander lokaal scheepje voor een rondvaart langs de Dalmatische Riviera. We drinken op Peljesac koffie en varen om het eiland Vrnik heen. Daarna een stop in het oude stadje Lumbarda voor we over het glasheldere water (met heel veel ook vliegende) vis terug gaan naar Korcula. We lopen het oude stadje met de smalle straatjes in naar het pleintje bij de San Marko en we zien het huis waar Marco Polo heeft gewoond (misschien zelfs geboren is). Dan terug naar de tender en lunchen aan boord. Daarna de was gedaan, mooi op tijd, want als ik klaar ben hangen ze met de benen buiten het wasmachinehok zo druk is het. Lekker alles weer schoon.

Maandag de 15e, onze laatste stop is Brindisi. Vrij grote veerhaven, vliegveld, raffinaderij, verder beetje van alles niks. Het duurde lang voor we van boord konden, want de loopplank wou niet goed liggen, er moest een stuk hoger aan het eind, anders stond hij te verticaal (meer model glijbaan en dat wil niet met al die fitte medereizigers). We zijn mee geweest met een excursie naar Lecce. L:ece is bekend om de vele barok monumenten. Allemaal zandsteen en fraai bewerkt. Leuk om te zien. Diverse particuliere huizen en vooral kerken. De Duomo (dom dus) en S. Croce zijn heel bijzonder. Er zijn ook resten gevonden van een amfitheater uit de 1e eeuw. Bij het uitvaren veel vuurtorens, dus Jan is ook weer helemaal gelukkig.

Morgenochtend rond tienen varen we door de straat van Messina en overmorgen zijn we in Rome en reizen we naar huis. Dan zet ik van thuis af de laatste foto's erbij.
We were in Katakolon (near Olympia, Greece) on October 12th . We just have coffee ashore as we have been in Olympia before. On the 13th we were in Corfu. We walked around in the narrow streets of the old town. Yesterday (October 14th) we spent in Croatia doing a Dalmation river cruise, starting on the island of Korcula. Very nice area and Korcula is a lovely old town. Today (15th) we were in Brindisi and made a tour to Baroque Lecce. Pritty houses and churches. Brindisi has quite a lot of lighthouses, so Jan is very glad and satisfied. Tomorrow at 10 a.m. (October 16th) we will pass through Strait Messina and on Wednesday the 17th we will fly home from Rome. Then I will add the last pictures as the internet is rather slow at the moment.