alweerweg3.reismee.nl

Drie Turkse havens: Antalya, Marmaris en Kusadasi

Gisteravond weer het zondagse pak aan voor een diner op netjes. Tafel met een stel uit Puerto Rico, erg leuk mee gepraat, half Engels en veel Spaanse worden er tussendoor. Grappig.

Even jullie berichtjes gelezen. Klopt dat ik me goed voel, zelfs weer wat meer uithoudingsvermogen en puf op de trappen (hoewel de lift van 4 naar 9 hoog wel prettig is). En ik heb niet gezegd dat ik wil ruilen met de Grieken. ik wilde er alleen gaan tanken; het is echt de euro-prijs die we zagen. Maar ik weet dat de Griekse Jan met de pet veel te weinig verdient (maar ze hebben ook een heleboel slimme jongens daar hoor). Wel grappig om al die grote verschillen in cultuur dicht bij elkaar te zien.

8 oktober om 8 uur leggen we aan in Akdeniz - Port Antalya. Alweer heerlijk weer en buiten ontbijt. We hebben geen tour geboekt vandaag maar pakken de shuttlebus naar het centrum, dat is een kilometer of zes naar het oosten. De stad is modern en schoon en opgeruimd. We stappen uit bij het monument van Ataturk en lopen, genietend van het zicht op de oude stad naar de klokkentoren. Daar lopen we de oude stad in, tussen kleine winkeltjes door. Er wordt niet geplukt en getrokken, ziet er vriendelijk uit. Overal resten van oude stadsmuren, sommige zelfs nog op Griekse funderingen van voor de jaartelling. We komen uit bij het jachthaventje en een strandje! Op weg terug naar boven drinken we koffie. We zijn rond halfeen terug en zitten lekker 's middags buiten tot we om vijf uur weer uitvaren, onder andere langs Myra (de plaats van Sinterklaas voor de niet gelovigen onder ons; daar was-ie bisschop.

9 oktober na een nacht met veel wind (tot 7 Beaufort) wakker geworden in Marmaris. Prachtige baai. Uitzicht op het kasteel en de jachthaven. Werkelijk honderden motorboten (groter dan bij de Skipper Club in IJlst te huur) en zeiljachten formaat groot, groter en grootst. We zijn naar het stadje gelopen, hebben heerlijk koffiegedronken en zijn door de grote bazaar gelopen. Wel warm, vooral in de zon, maar aan de andere kant van het schip hebben we lekker buiten gezeten vanmiddag. We zijn net weer vertrokken. Marmaris is niet vervelend, leuk stadje.

Ook de nacht van dinsdag op woensdag 10 oktober was nogal winderig. Gisteravond Rhodos gezien terwijl het donker aan het worden was en er een ander cruiseschip daar wegvoer. Dat ligt nu hier in onze derde Turkse haven Kasadasi, naast ons. We zijn hier met 3 schepen tegelijk. Hoeveel bussen er stonden vanmorgen naar Efese weet ik niet, maar het waren er veel. We zijn afgezet bij de bovenpoort en naar de benedenpoort gelopen. Ondanks alle drukte erg mooi en met een goede gids veel leuke details gezien en gehoord. Terug hier in de duivenstad Kusadasi werden we onthaald bij de coöperatieve staatstapijtweverij. We kregen Turkse koffie of appelthee en een zoet broodje. Nu weer rustig aan boord in de schaduw bij een graadje of 23. De beide andere schepen vertrekken aan het eind van de middag, wij pas tegen elven. Langs het verlichte duiveneiland op naar Griekenland.

Als we donderdag de 11e wakker worden varen we iets ten zuiden van Mykonos, we zien in de loop van de ochtend veel eilandjes aan ons voorbij trekken. Op naar de zuidpunt van de Peloponesos.

3 Turkish harbours

October 8 we are in Antalya on the south coast of Turkey. We have the shuttle to city centre for a walk through the historic town, with some walls and towers dating back to the Greeks. The city looks nice, green and clean. The same goes for Marmaris, our next port of call (October 9). Old castle in het middle of the historic city, big bazaar and lots and lots of big boats (motor and sail). On to Kusadasi now.We pass the Isle of Rhodes while the sun goes down and arrive at 8 a.m.in our last Turkish port Kusadasi (October 10). We have a tour to Ephesus. Although it is very busy today with 3 cruise ships in, we enjoy this historic site very much. We sail late tonight, the other two ships leave before dark. This morning (11th October) we are just south of Mykonos and around 6 pm we will be at the south end of Peloponesos.