alweerweg3.reismee.nl

Brindisi naar Rome en naar huis

Onze voorlaatste nacht aan boord was opnieuw nogal winderig (kracht 7 tot 8). Vooral het eerste stuk schommelden we aardig, maar toen we bij de zool van de laars van Italië kwamen werd dat wat beter. Het was wel wat rustiger bij het laatste nette-pakken-diner, maar het eten smaakte er niet minder om. We hebben de balkondeur maar dicht gelaten, want de wind stond er vrijwel direct op. De kapitein vertelt later dat er vlagen van windkracht 12 bij waren.

Dinsdagmorgen 16 oktober konden we uitslapen. Daarna ontbijt en vervolgens met verrekijker en camera's naar het promenadedek op de 7e verdieping om te zien hoe we tussen het vasteland en Sicilië doorvaren door de nauwe straat van Messina. We hadden de Celebrity Equinox als tegenligger. Mooi gezicht en alle vuurtorens keurig op de foto. Grappig om de overgang in het water te zien. Heel merkwaardige stroming daar vlakbij Messina. De autostrada op het vasteland was ook mooi te zien met wegen op stelten.

De Snoopies zijn ook aan de wandel. Zo gedoopt omdat het bejaarde echtpaar (hij waggelend en zij met peentjes-rood geverfd haar) allebei een overhemd met lange mouwen draagt af en toe in oranje met daarop wit met groene afbeeldingen van Snoopy (soort pyjamajasjes). Ze wisselen dat af met identieke modellen zwart met gekleurde cupcakes. En als we toch aan het roddelen zijn (ik maak me geen illusies, doen ze over ons vast ook) de dubbelgangster van Marijke Helwegen loopt ook rond met getuite lipjes.

Om halftwaalf hadden we een Indonesische rijsttafel op uitnodiging van de kapitein. Lekker en leuk, compleet met aap! Na afloop een rondje Stromboli. Ook die deed zijn best, want er was net een kleine uitbarsting. We hebben er een rondje gedraaid. De zon kwam ook weer tevoorschijn en allerlei mensen zijn al driftig aan het pakken. Doen wij vanavond wel even.

We zien een prachtige zonsondergang en realiseren ons opnieuw hoe blij we zijn dat we dit nu weer meemaken en ervan kunnen genieten. Op dat moment weten we nog niet dat Henk Wilken vandaag is overleden. We praten op dat moment over hem en denken aan hem en aan Eppie, Herman en Franka, Bert en Marjan. Een flink aantal van jullie hebben Henk ook wel eens ontmoet en daarom vind ik dat dit niet onvermeld mag blijven.

Woensdagmorgen de 17e krijgen we in de haven van Civitavecchia ontbijt in de hut en tegen achten staat de bus naar het vliegveld voor. We halen de koffers op, zetten ze in de bus en worden een uur later afgezet bij terminal 3. We moeten naar terminal 1. Vrij nieuw is dat en in die enorme hal is welgeteld een toiletblok aanwezig met vier damesplees. Je bent ongeveer een kwartier onderweg! De vlucht vertrekt keurig op tijd om 12:55 en we zijn iets over drieën op de Polderbaan. Alles gaat vlot en zelfs de bagageafhandeling is supersnel. We zijn tegen zessen thuis in IJlst. Daar moet de kachel snel hoger.

Leaving Brindisi and the night were a windy afair, but we slept well on it. Tuesday morning October 16th we were at the entrance of the Strait of Messina, the narrow gap between Italy and Sicily. Nice to see the change in water near Messina and to find all the lighthouses. We were invited by the captain (with quite a few others) for an Indonesian Rijsttafel as lunch. Afterwards we were close to Stromboli. The volcano did its best and showed us a small eruption. Tonight we have to pack our bags to leave ship tomorrow. We leave the Prinsendam at 8 a.m. and arrive home in IJlst at 6 p.m. so our journey home is very comfortable.