alweerweg3.reismee.nl

Onderweg van huis naar de Mediterranee

Zaterdagmiddag thuis vertrekken en na een kort bezoekje bij Henk en Eppie (veel liefs van hier!) naar Van der Valk A4. Kamer met het personeelsnummer dat ik in 1966 bij de Gemeente Amsterdam kreeg: 442, uitzicht op startende en landende vliegtuigen.

Zondagmorgen met de shuttle van 9:20 naar Schiphol. Koffers zelfs voorzien van een strook en op een band gezet. Vernuftig nieuw bagagedropsysteem. Hebben we nog niet gezien. Koffie en wachten. Kleine vertraging bij vertrek, maar onze aankomst hier in Athene vrijwel op tijd. We hebben aan boord mazzel. Allebei een gangpadplaats (11C en 11D) en de stoel naast ons leeg, alleen allebei iemand aan het raam. En dat in een vrijwel volle kist. Een van de piloten is Lisa Westerhof (brons in Londen met zeilen). Temperatuur 29 graden!

Na de bagage geclaimd te hebben , lopen we naar de taxistandplaats. Hert is niet druk, dus we kunnen gelijk instappen en wegrijden. Nou op dat halfuurtje naar de stad heeft de chauffeur voor een vermogen aan verkeersovertredingen begaan: recht inhalen (voortdurend), verdrijfvak als binnenbocht gebruiken, verschillende keren inhalen via een dubbel doorgetrokken streep en dat alles met een gangetje van ruim 120 waar je 80 mag.

We zijn in het Hilton Athene en zitten op het balkon te genieten van het zicht op Likavettos en het drukke verkeer (heel veel motoren met blauwe zwaailichten en mensen zonder helm. Benzineprijs EUR 1,55 (jammer dat het zo ver is, anders gingen we hier tanken).

Maandagmorgen ontbijten we in het hotel. Veel keuze en minuscuul kleine theekopjes (espresso-size), dus ik blijf volgieten (maar zonder te morsen, ben trots op mezelf). Om halfelf checken we uit en we vinden voor de deur een taxi die ons naar Piraeus brengt. We komen langs het oude Olympisch Stadion, de tempel van Apollo en zien rechts de Plaka. Op het verkeer na is het rustig in Athene. Piraeus is een flessenhals. Veel veerboten naar de eilanden en vandaag vijf cruiseschepen, want naast de Prinsendam ligt er een klein schip van Malta, een Silversea, een Celebrity en een Costa.

We checken heel vlot in en kunnen direct aan boord en in de stateroom, verandah suite of hoe je onze hut ook wilt noemen. We kunnen aanschuiven bij de Mariner's Lunch en maken alvast kennis met wat medereizigers uit Seattle en het Engelse Lake District. De safety drill is om 16:15 en wordt keurig afgehandeld als ook de late roepingen door de bemanning uit de hut gehaald en op de goede plek gezet zijn.

We varen weg om kwart voor zeven en zo helder als het vanmorgen boven de stad was, zo grijs is het nu (noemen ze luchtvervuiling). Alleen het Maltezer schip vaart na ons uit, de rest halen we tijdens het diner in.

Na het diner met een stel uit Perth (Australië) zitten we nog een poos op het balkon voor we naar bed gaan.

Dinsdagmorgen 2 oktober zijn we om halfacht op en een klein uurtje later ontbijten we op het achterdek. Het wordt vandaag een rustig zeedagje.

jack en helene

vorige week ziek op bed + complete crash van mijn pc -heeft mij enige tijd "lam gelegd" - volgen jullie weer
met extra aandacht -wij overwegen ook eens te gaan cruisen - goeie reis - mooi weer en geniet ervan.
groeten uit oudenbosch.

Klaas en Joke

Met heel veel plezier jullie verslag gelezen, super dat jullie gelukkig nu dan eindelijk lekker weer aan het cruisen (raar woord ) zijn . Hele fijne reis gewenst, en lekker genieten !!!
Lieve groeten uut Drylts .

broerlief

Weet je het wel zeker van de benzine?
Ik moest dit voorjaar al € 1,89 per/liter aftikken, ik denk dat je de dieselprijs hebt gezien.
Niet om te zeuren maar de gemiddelde griek heeft het gewoon erg moeilijk en krijgt slechts vaak een deel van het salaris uitbetaald. Degenen die ik heb ont moet stonden in april al op ca. 3 maanden achterstand. Ik zou voor geen goud willen ruilen.

Neeltje Nauta

Mooie foto's hoor en prachtig weer geniet ze groeten van ons RJ en N.